vrijdag 28 juni 2013

Iers Open

Met een ronde in 67 slagen staat Luiten op een voorlopige tweede plaats in het klassement van het Iers Open, slechts een slag achter leider Floren.
 
Dat het met de vorm van Joost Luiten wel goed zit, bewees hij al in zijn voorgaande drie wedstrijden. Luiten zijn resultaten waren in de afgelopen weken 11de, 1ste en 10de en hij begon ook het Iers Open met een ronde die uitzicht biedt op een nieuw topresultaat.

De Bleiswijker speelde in zijn eerste negen holes sterk golf en maakte naast zeven parren twee birdies. Op de tweede negen leverde hij direct een slag in op de tiende hole, maar daarna kwam er een bekend "Luitensprintje". Hij birdiede hole 11 en deed datzelfde na een par op 12 ook op 13, 14 en 15.
Op hole zeventien leek een gemiste afslag nog roet in het eten te kunnen gaan gooien, maar met een knappe putt wist Luiten de schade te beperken tot een bogey. Die verloren slag werd op de makkelijke slothole weer teniet gedaan met een birdie.
Met zijn totaal van 67 slagen (-5) staat Luiten samen met Shane Lowry, Michael Hoey, Peter Uilhein en Jean-Baptiste Gonnet op de tweede plaats op een slag achter leider Oscar Floren uit Sweden, die in zijn openingsronde foutloos bleef.

'Het was wel tricky vandaag', zei Luiten na afloop. 'Het regende een beetje en waaide ook wel wat, maar als je op deze baan uit de bunkers weet te blijven kun je een fatsoenlijke score neerzetten.'
'Ik sloeg veel goede drives en raakte vandaag veel fairways. Vanaf daar kun je de vlag aanvallen, zeker op de holes waarop je wind mee hebt. Dat lukte goed en daardoor maakte ik een paar goede birdies.'
'De laatste weken doe ik het niet gek. Het spel voelt goed en elke keer dat ik de baan op ga probeer ik een mooie ronde neer te zetten. Dat is alles wat je kunt doen.'
De andere twee landgenoten wisten het op dag een niet van de par te winnen.

 Robert-Jan Derksen kwam al vroeg tot een ronde van een boven par en Maarten Lafeber kwam ondanks vier birdies niet verder dan dezelfde score als Derksen: 73 (+1).

Derksen en Lafeber nemen daarmee een plaats in bij de beste tachtig spelers in het veld.

Alle ogen zijn deze week gericht op de Ieren die mee doen, en dan voornamelijk op Rory McIlroy en Graeme McDowell. Rory presteerde zoals al een lange tijd niet goed en speelde zijn ronde in 74(+2) slagen waarmee hij niet in de top 100 staat. McDowell deed het aanzienlijk beter en staat met een ronde van 71(-1) op een gedeelde 35e plaats.

Na afloop van zijn ronde moest hij zoeken naar woorden voor een verklaring van zijn matige spel. 'Ik weet niet zo goed wat het is.  Op het moment zijn er gewoon geen onderdelen van mijn spel die er in positieve zin uitspringen. Ik voel me een beetje verloren op het moment.'
'Het is frustrerend, zeker als je steeds maar weer probeert je best te doen en het er niet uit komt. Maar ik moet gewoon blijven spelen en goede scores proberen te maken. Hopelijk weet ik het tij op een gegeven moment te keren.'

Op het moment van schrijven is McDowell al gestart en heeft zijn eerste hole een par gemaakt.

De starttijden van de Nederlanders:

Joost Luiten: 09:20
Maarten Lafeber: 10:20
Robert-Jan Derksen: 15:00

Vanmiddag live te volgen op Sport1 vanaf 15:00 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten